KRYSSNINGSSÄSONGEN PÅGÅR FÖR FULLT I I LAS PALMAS
Varje dag kommer det minst två - tre kryssningsfartyg till Las Palmas, som vardera har 2000 till 3000 passagerare. Det kommer även en del vackra segelfartyg, som t ex fullriggaren Sea Cloud., som är 80 år gammal och byggd i Kiel, men numera är bekvämlighetsflaggad i Valetta,Malta. Till höger ser vi Queen Mary 2, byggd 2004, tar 2600 passagerare och är bekvämlighetsflaggad i Hamilton, Bermuda.
Här ser vi Aida Sol, som är tyskarnas favoritskepp, och i bakgrunden Independence of the Seas, som för det mesta har brittiska passagerare. Las Palmas hamn är uppsnyggad i allmänhet men särskild kring kryssningsterminalen.
Här ser vi Carnival Breeze, med hemmahamn i Barcelona, som tar 3690 gäster och 1386 personal. Den gör kryssningar i Medelhavet och Karibien med mellanlandning i Kanarieöarna. Framför den, som en jolle, syns den norska fullriggaren Christian Radick. Den är 73 m lång och 10 m bred, byggd 1937. Den går numera i chartertrafik med betalande medseglare.
På Skandinaviska klubben är det alltid aktiviteter. Här vi konstnären Mie Nilsson från Malmö, som visar sina konstverk i torrpastell och olja. Hon har inspirerats av miljöerna på Gran Canaria och många konstverk handlar om havet. På klubben finns också filmaftnar. Härom kvällen såg vi en underbar film, Mannen från Le Havre, av de världsberömda finländska regissörerna bröderna Kaurismäki. Här ordnar man också ofta fester med mat på olika teman som räkfrossa, grekisk afton och nu senast vildmarksafton med läckerheter från Norrland.
Kulturutbudet är stort i staden Las Palmas. Vi har skrivit om Musica en la Playa på puben La Guardia på Las Canteras många gånger. Det blir bara bättre och bättre och mer och mer folk för varje gång vi går dit. I lördags kväll var det bandet "No money ... but Blues" som spelade låtar från 60-talet som Little Richard och Chuck Berry.
Här i marinan har vi en spännande tid. ARC-starten närmar sig och det nya varvet med den nya travelliften GH70 har varit efterlängtad sedan flera år. Nu finns den på plats, men det var en felkalkylering. Den blev för liten. Först skulle man ta upp Guardia Civils stora bevakningsbåt på 70 ton. Men liften var tänkt för 63 ton, så det fungerade inte. Två gigantiska lyftkranar kördes hit och med gemensamma krafter lyfte de upp fartyget. Nu i veckan som kommer ska förhoppningsvis segelbåtar kunna tas upp med den nya travelliften. Aktiviteterna inför ARC startar i morgon med invigning av ARC-kontoret och sedan är det evangemang i 14 dagar fram till starten den 25 november.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar