Invigning av 29.e ARC 2014 och många besökare från Sverige
Vi bar haft hektiska veckor sedan förra bloggen dels med ARC och skrivande i Oceanseglaren med mera och dels har vi haft många besökare från Sverige, som vi visat runt i Las Palmas. Kursen i spanska har börjat igen liksom vandringarna i bergen och aktiviteterna på Skandinaviska klubben. På bilden ser vi flaggparaden i söndags, då ARC invigdes. I täten går Andrew Bishop med ARC-flaggan och John Emmanuel från St Lucias turistråd med St Lucias flagga.
Den ena av musikkårerna i kortegen, Banda Gran Canaria, gick i täten och spelade trummor, blåsinstrument med mera och höjde stämningen.
Göran Wagner från s/y Cluck fick äran att vara fanbärare för svenskgänget. 22 nationer hissade sina flaggor.
Här är det svenska gänget: Thalassa Marieholm 32, Take Off Elan 40, Spray HR 40, Spirit V Baltic 56, Sanuk Bavaria 47, Sandvita Beneteau 47, Mermaid Beneteau 473, Efwa Allegro 33, Cluck Linjett 37, Blå Ellinor Westerly 49. Dessutom de två som redan startat i ARC+ och besättningarna saknades på bilden: Shira HR 37 och Ayama Ocean Cruiser 42.
Ayama med skepparen Stefan Berg, som här på bilden lämnar Las Palmas vid starten den 9 november, anlände till delmålet i Mindelo på Kap Verde som etta i sin klass.
Musikanterna i Banda Hencey, som spelade salsarytmer, trängs med demonstranter från Greenpeace, som demonstrerar mot Repsoils planer på att utvinna olja mellan Fuerteventura och Marocko. Många är rädda för oljeutsläpp som kan ödelägga turismen, som är Kanarieöarnas huvudnäring.
Det går ut på att ta sig fram med dingen utan motor förbi medtävlare, som attackerar med vatten och gör allt för att hindra andra att ta sig fram till målet. Här ser vi Roger och Pekka, som tagit sig i mål oskadda men blöta.
Här ser vi några av de många besökarna. Det är grannarna hemifrån Österskär: Lennart, Maggie och Marianne.
Vi fortsätter med vandringar minst en gång i veckan för att lära känna Gran Canaria. Här passerar vi en grupp kaktusar, en vanlig syn längs våra vandringsleder, som normalt brukar vara omkring en mil uppåt och nedåt på omkring tusen meters höjd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar